“Zacznij dzień od pożywnego śniadania”, „śniadanie to najważniejszy posiłek dnia”, „nie wychodź z domu bez śniadania” – często słyszymy takie rady.
Zastanówmy się zatem dlaczego śniadanie jest takie ważne i powinno być jednym z kluczowych nawyków żywieniowych.

Po pierwsze dlatego, że rano, po nocy potrzebujemy dawki energii. Nasz organizm po przebudzeniu możemy porównać do samochodu na rezerwie. Jak dobrze wiemy, na rezerwie daleko nie zajedziemy. Podobnie jest z nami. Zapasy energii są mocno uszczuplone i do prawidłowego funkcjonowania potrzebujemy paliwa. Chcesz mieć silę do pracy, nauki, uprawiania sportu, zacznij dzień od śniadania.

Po drugie jedzenie śniadania pomaga w zachowaniu smukłej sylwetki, a u osób z nadmierną masą ciała ułatwia pozbycie się nadwagi. Wiąże się to z mechanizmem regulacji poziomu glukozy we krwi. Jeżeli rano nie jemy śniadań to niski po nocy poziom glukozy spada jeszcze bardziej, powodując po jakimś czasie dużo większy głód i najczęściej wiąże się ze zjadaniem nadmiernej ilości kalorii. A to z kolei uruchamia tzw. mechanizm gromadzenia energii, co oczywiście przekłada się na gromadzenie tkanki tłuszczowej.

Po trzecie pamiętaj, że śniadanie to „paliwo” dla naszego mózgu. Koncentracja, jasność umysłu, lepsza pamięć to nie poranna kawa, ale zdrowe, pożywne śniadanie.

Jakie zatem powinno być?

Śniadanie powinno być drugim co do wielkości posiłkiem dnia. Powinno być urozmaicone, dostarczać wszystkich makroskładników czyli węglowodanów, białek, tłuszczy, witamin i mikroelementów. Znakomitym przykładem dobrze zbilansowanych śniadań są płatki owsiane lub kasza jaglana z jogurtem, owocami suszonymi i orzechami. Ale równie dobrą propozycją jest jajko, kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z wędliną i pomidorem oraz pomarańcza. Gorzej jeżeli jest to np. bułka z nutellą albo drożdżówka, ponieważ są to posiłki wysokowęglowodanowe i wysokotłuszczowe.

Przepis na korzenną jaglankę z jabłkiem, masłem orzechowym i żurawiną

  • Kasza jaglana 30 g
  • Jabłko (małe) 100 g
  • Żurawina suszona 20 g
  • Masło orzechowe (100% orzechów) 20 g
  • Jogurt naturalny 100 g
  • Cynamon szczypta

Kaszę jaglaną dokładnie wypłukać pod bieżącą wodą, przelać wrzątkiem, wlać do kaszy wodę (w proporcji 1 porcja kaszy 2 porcje wody) i ugotować. Pod koniec gotowania kaszy (kiedy kasza wchłonie całą wodę) dodać jabłko pokrojone w drobną kostkę, cynamon, przykryć pokrywką i zostawić na chwilę, żeby jabłko nieco zmiękło. Następnie dodać żurawinę, masło orzechowe (lub orzechy), dodać jogurt i łyżeczkę miodu. Smacznego

Porcja zawiera 400 kcal (58 % węglowodany, 12 % białka, 30 % tłuszcze)