
112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej. Można na niego dzwonić zarówno z telefonów komórkowych (nawet nieposiadających karty SIM), jak i stacjonarnych. Numer 112 odbierają operatorzy numerów alarmowych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. Dziś obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego i z tej okazji przypominamy kiedy należy dzwonić na numer 112, co mówić w rozmowie z operatorem i kiedy absolutnie nie wybierać go z klawiatury telefonu.
Numer alarmowy 112 został wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, numer 112 działa obok dotychczasowych krajowych numerów alarmowych: 997 – Policja, 998 – Straż Pożarna, 999 – Pogotowie Ratunkowe.
System Powiadamiania Ratunkowego, który funkcjonuje w Polsce, tworzy 17 centrów powiadamiania ratunkowego – jedno w każdym województwie oraz w Radomiu. Centra tworzą jednolity system obsługujący zgłoszenia alarmowe, kierowane pod numery 112, 997, 998 i 999. Operatorzy zatrudnieni w Centrach Powiadamiania Ratunkowego obsługują wpływające zgłoszenia, a następnie przesyłają drogą elektroniczną zebrane informacje do dyspozytorów podmiotów ratowniczych. Policja, Straż Pożarna i Pogotowie wysyłają do zgłoszonych zdarzeń własne zasoby ratownicze.
Szybkość przyjęcia zgłoszenia zależy od wielu czynników, dlatego aby odbyło się ono płynnie należy w pełni współpracować z operatorem i udzielać tylko istotnych dla niego informacji.
Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?
- Rozmowę należy przeprowadzić w spokojnym miejscu, z dala od źródeł hałasu, ale tak, aby osoba zgłaszająca nie była narażona na niebezpieczeństwo
- Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia
- Należy powiadomić pozostałych świadków, że dzwonimy, aby nie dublować zgłoszeń
- Po wybraniu numeru alarmowego 112 należy cierpliwie czekać na zgłoszenie się operatora (czas oczekiwania można wykorzystać na ustalenie adresu zdarzenia)
- Nie należy się rozłączać w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy. ŚREDNI CZAS OCZEKIWANIA TO OK. 10 SEKUND
- Po zgłoszeniu się operatora należy bardzo krótko opisać zdarzenie. Opis pozwoli odróżnić prawdziwe zgłoszenie od przypadkowego połączenia
- Należy dokładnie odpowiadać na pytania operatora – kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:
– Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.
– Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator.
– Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności
- Nie wolno się rozłączać do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. W przypadku przedwczesnego zakończenia połączenia operator oddzwoni, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia
- Po zakończonej rozmowie należy umożliwić służbom oddzwonienie w celu pozyskania dodatkowych informacji (staraj się nie korzystać z telefonu)
- W przypadku zmiany sytuacji po dokonaniu zgłoszenia, należy niezwłocznie poinformować o tym operatora
KIEDY DZWONIĆ NA NUMER ALARMOWY 112?
Na numer alarmowy 112 DZWOŃ tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:
- wypadki drogowe
- silne krwawienia i uszkodzenia ciała
- omdlenia i utrata świadomości
- pożary
- przypadki porażenia prądem
- kradzieże, włamania
- rozboje i inne przypadki użycia przemocy
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję
- inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego
UWAGA! Osoba dzwoniąca na numer alarmowy „112” bez potrzeby i uzasadnienia, blokuje linię telefoniczną komuś, kto właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Takie zachowanie zagrożone jest karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 zł. Jednocześnie jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec nawiązkę do 1000 zł. Źródło: policja.pl
NIE DZWOŃ na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia lub w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:
- zgłosić fikcyjne zgłoszenie
- zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej
- poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym
- poinformować, że nie potrzebujesz pomocy
- ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej
- wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby
- przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych
- sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa
- wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową
- uzyskać poradę prawną lub medyczną
- zdobyć PIN lub PUK do telefonu
- uzyskać połączenie międzynarodowe
Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR.
Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!
Źródło: https://www.gov.pl/web/mswia/system-powiadamiania-ratunkowego