zdjęcie: pexels.com

112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej. Można na niego dzwonić zarówno z telefonów komórkowych (nawet nieposiadających karty SIM), jak i stacjonarnych. Numer 112 odbierają operatorzy numerów alarmowych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. Dziś obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego i z tej okazji przypominamy kiedy należy dzwonić na numer 112, co mówić w rozmowie z operatorem i kiedy absolutnie nie wybierać go z klawiatury telefonu.

Numer alarmowy 112 został wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, numer 112 działa obok dotychczasowych krajowych numerów alarmowych: 997 – Policja, 998 – Straż Pożarna, 999 – Pogotowie Ratunkowe.

System Powiadamiania Ratunkowego, który funkcjonuje w Polsce, tworzy 17 centrów powiadamiania ratunkowego – jedno w każdym województwie oraz w Radomiu. Centra tworzą jednolity system obsługujący zgłoszenia alarmowe, kierowane pod numery 112, 997, 998 i 999. Operatorzy zatrudnieni w Centrach Powiadamiania Ratunkowego obsługują wpływające zgłoszenia, a następnie przesyłają drogą elektroniczną zebrane informacje do dyspozytorów podmiotów ratowniczych. Policja, Straż Pożarna i Pogotowie wysyłają do zgłoszonych zdarzeń własne zasoby ratownicze.

Szybkość przyjęcia zgłoszenia zależy od wielu czynników, dlatego aby odbyło się ono płynnie należy w pełni współpracować z operatorem i udzielać tylko istotnych dla niego informacji.

Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?

  • Rozmowę należy przeprowadzić w spokojnym miejscu, z dala od źródeł hałasu, ale tak, aby osoba zgłaszająca nie była narażona na niebezpieczeństwo
  • Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia
  • Należy powiadomić pozostałych świadków, że dzwonimy, aby nie dublować zgłoszeń
  • Po wybraniu numeru alarmowego 112 należy cierpliwie czekać na zgłoszenie się operatora (czas oczekiwania można wykorzystać na ustalenie adresu zdarzenia)
  • Nie należy się rozłączać w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy. ŚREDNI CZAS OCZEKIWANIA TO OK. 10 SEKUND
  • Po zgłoszeniu się operatora należy bardzo krótko opisać zdarzenie. Opis pozwoli odróżnić prawdziwe zgłoszenie od przypadkowego połączenia
  • Należy dokładnie odpowiadać na pytania operatora – kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:

– Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.

– Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator.

– Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności

  • Nie wolno się rozłączać do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. W przypadku przedwczesnego zakończenia połączenia operator oddzwoni, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia
  • Po zakończonej rozmowie należy umożliwić służbom oddzwonienie w celu pozyskania dodatkowych informacji (staraj się nie korzystać z telefonu)
  • W przypadku zmiany sytuacji po dokonaniu zgłoszenia, należy niezwłocznie poinformować o tym operatora

KIEDY DZWONIĆ NA NUMER ALARMOWY 112?

Na numer alarmowy 112 DZWOŃ tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:

  • wypadki drogowe
  • silne krwawienia i uszkodzenia ciała
  • omdlenia i utrata świadomości
  • pożary
  • przypadki porażenia prądem
  • kradzieże, włamania
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję
  • inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego

 

UWAGA! Osoba dzwoniąca na numer alarmowy „112” bez potrzeby i uzasadnienia, blokuje linię telefoniczną komuś, kto właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Takie zachowanie zagrożone jest karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 zł. Jednocześnie jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec nawiązkę do 1000 zł. Źródło: policja.pl

 

NIE DZWOŃ na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest  niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia lub w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:

  • zgłosić fikcyjne zgłoszenie
  • zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej
  • poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym
  • poinformować, że nie potrzebujesz pomocy
  • ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej
  • wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby
  • przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych
  • sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa
  • wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową
  • uzyskać poradę prawną lub medyczną
  • zdobyć PIN lub PUK do telefonu
  • uzyskać połączenie międzynarodowe

Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR.

Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!

Źródło: https://www.gov.pl/web/mswia/system-powiadamiania-ratunkowego