4 października obchodzony jest Światowy Dzień Onkologii. Warto tego dnia zwrócić uwagę na fakt, jak ważną rolę w walce z nowotworami odgrywa profilaktyka. Pamiętać należy także o tym, że nasze zdrowie zależy w dużej mierze od tego, co robimy na co dzień. Co więc należy robić, aby cieszyć się nim możliwie najdłużej, a czego z kolei powinniśmy unikać? 

Badania pokazują, że nasza codzienna aktywność wpływa na ryzyko zachorowania na różne choroby, w tym również na nowotwory. Zmniejszeniu tego ryzyka pomoże:

  • zachowanie prawidłowej masy ciała,
  • regularne podejmowanie aktywności fizycznej,
  • ograniczenie spożycia czerwonego mięsa i jego przetworów,
  • stosowanie w diecie produktów zbożowych pełnoziarnistych i nasion roślin strączkowych,
  • codzienne spożywanie warzyw i owoców (więcej informacji na temat zaleceń prawidłowego sposobu żywienia znajdziesz tutaj)
  • unikanie używek:

– papierosów (więcej o wpływie palenia na nasze zdrowie można znaleźć tutaj. O sposobach na rzucenie palenia – tutaj),

– alkoholu (o negatywnym wpływie alkoholu na organizm człowieka można przeczytać tutaj)

  • ograniczenie użycia soli kuchennej,
  • ograniczenie spożycia cukru i tłuszczów zwierzęcych,
  • unikanie napojów słodzonych, żywności wysoko przetworzonej i potraw typu fast-food,
  • unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce (więcej informacji na ten temat tutaj).

 

 

Regularnie podejmowana aktywność fizyczna niesie za sobą wiele korzyści dla naszego organizmu, m. in. chroni przed rakiem jelita grubego, rakiem piersi i błony śluzowej macicy, zapobiega nadmiernej masie ciała, przez co obniża ryzyko występowania chorób związanych z nadwagą lub otyłością (cukrzyca typu 2, choroby kardiologiczne). Jak pokazuje poniższa grafika, istnieje wiele prostych sposobów na ruch, które możemy stosować każdego dnia: w drodze do pracy, wracając z niej czy chociażby robiąc zakupy w centrum handlowym, gdzie zamiast ruchomych schodów możemy wybrać te tradycyjne!

 

 

Dzięki prowadzonym od wielu dekad badaniom naukowym wiadomo, że zdrowy tryb życia oraz przestrzeganie kilku prostych zasad może ograniczyć ryzyko zachorowania na nowotwór. Te proste wskazówki zawarte są w Europejskim Kodeksie Walki z Rakiem.

12 SPOSOBÓW NA ZDROWIE – EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM (IV edycja)

  1. Nie pal. Nie używaj tytoniu w żadnej postaci.
  2. Stwórz w domu środowisko wolne od dymu tytoniowego. Wspieraj politykę miejsca pracy wolnego od tytoniu.
  3. Utrzymuj prawidłową masę ciała.
  4. Bądź aktywny fizycznie w codziennym życiu. Ogranicz czas spędzany na siedząco.
  5. Przestrzegaj zaleceń prawidłowego sposobu żywienia: jedz dużo produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych, warzyw i owoców, ogranicz spożycie wysokokalorycznych produktów spożywczych (o wysokiej zawartości cukru lub tłuszczu) i unikaj napojów słodzonych, unikaj przetworzonego mięsa; ogranicz spożycie mięsa czerwonego i żywności z dużą ilością soli.
  6. Jeśli pijesz alkohol dowolnego rodzaju, ogranicz jego spożycie. Abstynencja pomaga zapobiegać nowotworom.
  7. Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne: (dotyczy to szczególnie dzieci). Chroń się przed słońcem, używaj produktów przeznaczonych do ochrony przeciwsłonecznej, nie korzystaj z solarium.
  8. Chroń się przed działaniem substancji rakotwórczych w miejscu pracy. Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.
  9. Dowiedz się, czy w domu jesteś narażony na naturalne promieniowanie spowodowane wysokim stężeniem radonu. Podejmij działania na rzecz zmniejszenia jego poziomu.
  10. Kobiety powinny pamiętać o tym, że: karmienie piersią zmniejsza u matki ryzyko zachorowania na nowotwory. Jeśli możesz, karm swoje dziecko piersią, hormonalna terapia zastępcza zwiększa ryzyko rozwoju niektórych nowotworów. Ogranicz jej stosowanie.
  11. Zadbaj o to, aby twoje dzieci poddano szczepieniom ochronnym przeciwko: wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (dotyczy noworodków), wirusowi brodawczaka ludzkiego – HPV (dotyczy dziewcząt).
  12. Bierz udział w zorganizowanych programach badań przesiewowych w celu wczesnego wykrywania: raka jelita grubego (zalecenie dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet), raka piersi (u kobiet), raka szyjki macicy (u kobiet).

 

Szczegółowy opis każdego punktu znajduje się na naszej stronie, serdecznie zapraszamy – 12 SPOSOBÓW NA ZDROWIE – EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM

 

W ramach kampanii “Planuję długie życie” powstał cykl filmów zachęcających do regularnego wykonywania badań profilaktycznych oraz podjęcia działań ograniczających występowanie czynników ryzyka. Dziś prezentujemy materiał o profilaktyce nowotworowej, czyli co można zmienić w życiu, aby być zdrowszym.

 

 

planujedlugiezycie.pl – Kampania informacyjna realizowana w ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, zadanie Promocja zdrowia i profilaktyka nowotworowa, finansowana ze środków Ministra Zdrowia.