Za kilka dni w szkołach rozlegnie się pierwszy dzwonek. Większość z Was z pewnością przygotowuje już przybory i wyprawkę do szkoły. Z niecierpliwością myślicie o spotkaniu swoich kolegów i koleżanek, tym bardziej, że w tym roku, z powodu pandemii, ten okres rozłąki był dłuższy.

 

Na nadchodzący rok szkolny życzymy Wam dużo zdrowia i siły do nauki, oraz radości z zabawy i wspólnego czasu spędzanego z rówieśnikami.

 

Zdrowie, siła i odporność są obecnie szczególnie ważne, dlatego dbajcie o siebie nawzajem i pamiętajcie, że prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna mają bardzo duży wpływ na samopoczucie i kondycję organizmu.

 

Chcesz mieć silę do nauki, uprawiania sportu, zacznij dzień od śniadania. Po nocy potrzebujesz porządnej dawki energii. Śniadanie to między innymi „paliwo” dla Twojego mózgu. Koncentracja, bystrość umysłu, lepsza zdolność do zapamiętywania, to właśnie pożywne śniadanie.

 

Regularne jedzenie śniadania pomaga również w wyrabianiu prawidłowych nawyków, które pomagają w utrzymaniu smukłej sylwetki, a u osób z nadmierną masą ciała ułatwiają pozbycie się nadwagi.

 

Jakie zatem powinno być pożywne śniadanie?

 

Śniadanie powinno być urozmaicone, dostarczać wszystkich składników odżywczych, czyli węglowodanów, białek, tłuszczy, witamin i mikroelementów. Znakomitym przykładem dobrze zbilansowanych śniadań są płatki owsiane lub kasza jaglana z jogurtem, owocami suszonymi i orzechami. Ale równie dobrą propozycją jest na przykład omlet z owocami lub kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z wędliną i pomidorem. Gorzej, jeżeli jest to np. bułka z nutellą albo drożdżówka, ponieważ są to posiłki wysokowęglowodanowe i wysokotłuszczowe. Po zjedzeniu posiłku z dużą zawartością cukru, energii wystarczy Ci na krótko, potem przychodzi senność i zmęczenie, a co gorsza chęć zjedzenia kolejnej słodkiej przekąski.

 

Dlatego proponuję Ci pyszną, zdrową, CHRUPIĄCĄ OWSIANKĘ Z JABŁKIEM, MIGDAŁAMI I ŻURAWINĄ.

 

  • Płatki owsiane – 3 łyżki (30 g)
  • Miód – 1 łyżka (15 g)
  • Migdały płatki – 1 łyżka (10 g)
  • Cynamon – szczypta
  • Jabłko – mała sztuka (100 g)
  • Żurawina suszona – 1 łyżka (15 g)
  • Jogurt naturalny – pół szklanki (100 g)

Płatki owsiane wymieszaj z płatkami migdałowymi, cynamonem i miodem i podpraż na suchej patelni, dzięki temu nabiorą chrupkości (mieszaj, żeby się nie przypaliły).

Tak powstałą granolę przesyp do miseczki, dodaj pokrojone  jabłko (banana lub inny owoc), żurawinę i jogurt.

 

Smacznego 😊

 

Zatem zacznij dzień od śniadania, bo śniadanie to najważniejszy posiłek dnia.

 

 

 

Autor: mgr Magdalena Drażba – Dietetyk Gdyńskiego Centrum Zdrowia