Dieta dla serca

Dietą, która jest zalecana w prewencji i leczeniu chorób sercowo – naczyniowych to tzw. dieta DASH uznana za najzdrowszą dietę świata. Plan żywieniowy zawiera małe ilości sodu oraz odpowiednie ilości wapnia, potasu i magnezu.

Najważniejsze elementy diety DASH:

  • Dieta powinna być różnorodna, dostarczająca wszystkich grup produktów spożywczych w odpowiednich ilościach.
  • Zmniejsz spożycie tłuszczu – zaleca się stosowanie produktów o małej zawartości tłuszczu. Unikaj tłuszczu zwierzęcego z podrobów oraz tłustych mięs, np. karkówka, boczek. Szczególnie polecane jest spożywanie chudego nabiału (ok. 2 % tł.), który stanowi główne źródło białka i wapnia.
  • Spożywaj mięso i jego przetwory w ograniczonych ilościach (2 porcje lub 1 porcja, np. do obiadu pół pojedynczej piersi z indyka lub kurczaka). Produkty te są źródłem białka i magnezu, ale preferuje się chude, białe mięso bez tłuszczu, najlepiej gotowane (drobiowe i ryby).
  • Włącz do diety dużą ilości warzyw i owoców w postaci surowej (4–5 porcji dziennie (porcja – szklanka), które są bogatym źródłem błonnika, potasu i magnezu. Zwiększ spożycie warzyw i owoców, które są szczególnym źródłem potasu tj. brokuły, kalafior, buraki, dynia, nasion roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca, fasola, groszek), maliny, agrest, czerwone i czarne porzeczki, agrest, melon, kiwi.
  • Ważnym składnikiem diety są orzechy i migdały (bogate w niezbędne kwasy tłuszczowe, magnez, potas i błonnik). Należy zwrócić szczególną uwagę na porcję (3 – 5 łyżek orzechów i nasion). Polskie Towarzystwo Dietetyczne zaleca 3 łyżki orzechów włoskich dziennie w ramach profilaktyki chorób sercowo – naczyniowych.
  • Wkomponuj do swojego jadłospisu zboża oraz produkty zbożowe (szczególnie wykonanych na bazie mąki z pełnego przemiału, np. mąki żytniej razowej), które powinny być głównym źródłem energii i błonnika (chleb żytni razowy, bułki grahamki, płatki zbożowe tj. owsiane, jęczmienne, grube kasze, makarony pełnoziarniste)
  • Wyeliminuj produkty wędzone, peklowane, wędliny, podroby, gdyż dostarczają bardzo duże ilości soli.
  • Ograniczyć cukry proste, czyli słodzone napoje i słodycze. Mogą pojawiać się okazjonalnie; słodycze powinny mieć małą zawartość tłuszczu.
  • Zmniejsz spożycie sodu w diecie najlepiej do 1500 mg (2/3 łyżeczki soli kuchennej). Jest to bardzo mała ilość, dlatego posiłków nie dosalamy. Kupuj produkty naturalne bez dodatku soli i konserwantów.

 

DODATKOWE UWAGI:

Gotowe przetworzone produkty zawierają znaczne ilości sodu, dlatego należy wybierać żywność naturalną, nieprzetworzoną. Technologie produkcji żywności polegające na wędzeniu, puszkowaniu, konserwowaniu wiążą się ze stosowaniem soli, a więc nie są zalecane. Sól warto zastępować innymi przyprawami, tj. ziołami, octem winnym, cytryną itp.