Rzecznik Praw Pacjenta powołany został w celu podejmowania czynności zmierzających do przeciwdziałania naruszeniom praw pacjenta. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Do zakresu działania Rzecznika należy:
-
prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
-
prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadku powzięcia wiadomości co najmniej uprawdopodabniającej naruszenie praw pacjenta;
-
w sprawach cywilnych wszczynanie z urzędu lub na wniosek strony postępowania w sprawie naruszenia praw pacjenta oraz branie udziału w toczącym się postępowaniu na prawach przysługujących prokuratorowi;
-
opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta;
-
występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej
bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjenta;
-
opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
-
współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
-
przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
-
współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
-
współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
-
analiza skarg pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
-
wykonywanie innych zadań określonych w przepisach prawa lub zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.
Rzecznik może zwrócić się do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka o podjęcie działań z zakresu ich kompetencji.
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:
tel. 800 190 590
czynna poniedziałek-piątek w godz. 8.00-20.00
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
Sekretariat:
tel.: (22) 532 – 82 – 50
fax.: (22) 532 – 82 – 30
kancelaria@rpp.gov.pl
Przyjęcia interesantów w Biurze:
- Poniedziałek – w godzinach od 9.00 do 18.00
- Wtorek – w godzinach od 9.00 do 15.00
- Środa – w godzinach od 9.00 do 15.00
- Czwartek – w godzinach od 9.00 do 15.00
- Piątek – w godzinach od 9.00 do 15.00
Instytucja Rzecznika Praw Pacjenta uregulowana została w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1318, 1524, z 2018 r. poz. 1115)
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001318/U/D20171318Lj.pdf
SKARGI, WNIOSKI I PETYCJE DO RZECZNIKA PRAW PACJENTA
Każdy obywatel ma prawo złożyć skargę wniosek lub petycję. Zarówno złożenie skargi, wniosku czy też petycji jest wolne od opłat. O tym, czy pismo jest skargą, wnioskiem, petycją decyduje treść żądania, a nie jego forma.
Skarga może dotyczyć w szczególności zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez Rzecznika Praw Pacjenta lub pracowników Biura Rzecznika Praw Pacjenta, naruszenia praworządności, przewlekłego lub biurokratycznego prowadzenia spraw.
Wniosek może dotyczyć m.in. ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania Biura Rzecznika Praw Pacjenta, wzmocnienia praworządności, zapobiegania nadużyciom, lepszego zaspakajana potrzeb oraz z efektywniejszego wykonywania zadań przez Rzecznika Praw Pacjenta.
Petycją może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji Rzecznika Praw Pacjenta.
Skargi, wnioski i petycje można składać:
- pisemnie na adres:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
- pocztą elektroniczną na adres:
- poprzez ePUAP
(Adres skrzynki ePUAP: /RzPP/skrytka)
- faksem pod nr 22 532-82-30
- osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Skargi i wnioski można składać także ustnie do protokołu, sporządzanego w czasie spotkania z pracownikiem Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odbywają się w siedzibie Biura:
-
w poniedziałki w godz. 9.00-18.00
-
od wtorku do piątku w godz. 9.00-15.00.
Instytucja Rzecznika Praw Pacjenta uregulowana została w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1318, 1524, z 2018 r. poz. 1115)